Vacatures
f_35_incident.jpg 11/11/2019

Het verhaal achter het F-35 schuim incident

Het F-35 schuim incident, het incident waar de media bol van stond. Hoe kon het gebeuren dat de F-35 bedolven werd onder het schuim? Hieronder volgt een persoonlijk verslag waarin duidelijk wordt wat de aanleiding van dit incident was. Wij vonden het de moeite waard om te delen.

 

De F-35 en het schuim incident. Iedereen vindt er wel wat van en heeft er wel wat over geroepen. Ik was erbij afgelopen donderdag. Een hele eer. Om nu voor eens en voor altijd een eind te maken aan al dat gedoe, zet ik hier dan maar even mijn persoonlijke getuigenverslag neer. Ik neem aan dat wij allemaal menselijk zijn, in staat om een foutje te maken, nietwaar?

 

Ongeveer een half uur voor touchdown F-35, kwam F-16A J-197 binnen voor een voorzorgslanding. De piloot had rook in de cockpit gezien. Eén van de twee fire trucks racete van zijn ceremoniele positie, midden in de toespraak van C-LSK Lt.-Gen. Dennis 'DJ' Luijt, naar de runway, terwijl het switchte van water naar schuim. Er hoefde niet gespoten te worden. Na ongeveer een minuut of 15 was de truck weer terug op zijn positie. In alle commotie van zowel een high profile ceremonie waarbij het hele volk, ook via een live stream, meekijkt en deze emergency, is de crew, heel erg begrijpelijk, even vergeten terug te switchen van schuim naar water. Een typisch gevalletje “wrong button, Carl!” Aldus ontving lt.-Kol. Ian 'Gladys' Knight een schuimbad over zijn binnen taxiënde F-009.

 

Laten we positief zijn en twee voordelen zien: 1) Het leverde hele creatieve foto’s op. 2) Het heeft voor Gladys een nieuwe toepassing van zijn helm sensors opgeleverd. Hij kon met helm op feitelijk gewoon met digitaal zicht door rijden. Het meeste schuim droop er weer af in dat uur erna vol plichtplegingen, notabelen die haar moesten aaien en iedereen die selfies nam. Kist naar achteren gesleept, fire trucks aan weerszijden, en afspuiten met water. De dag erna procedureel corrosion control inspectie. Kist is goed.

 

Eigenlijk is het alleen maar erg sneu voor de Brandweer. De gehele buitenwereld, inclusief vele aanwezige journalisten en niet aanwezige 'keyboard warriors' die de ballen verstand van dit alles hebben, nagelt ze aan het kruis. Wat ook voor de Brandweer feestelijk had moeten zijn, is voor hen, door dat negatieve vergrootglas, verworden tot een persoonlijk drama. Gelukkig heeft Baas KLu Luijt hen openbaar in bescherming genomen. Staaltje verbindend leiderschap die de Firefighters op dat moment 100% verdienen. Want, het zijn immens goede professionals. Je zult ze maar echt nodig hebben. Dan ben je ze weer intens dankbaar...

GA TERUG