DSC_1516.JPG 29/06/2021

Inbouw brandweerkasten in patrouillevaartuigen Haven van Rotterdam

In 2019 heeft Kenbri Fire Fighting een mooie opdracht binnengesleept van Kooiman Marine Group om in vijf patrouillevaartuigen of RPA’s van het havenbedrijf Rotterdam kasten en bepakkingen in te bouwen. Dit project is verspreid over een aantal jaren en afhankelijk van wanneer de vaartuigen tijdelijk uit roulatie kunnen worden genomen. 

 

RPA16 spuitend in PoR.jpg  DSC_1495.JPG

 

RPA’s

Incidentenbestrijdingsvaartuigen, heten de blusboten officieel. De boot moet ervoor zorgen dat gevaar beheerst wordt of onder controle komt. Dat betekent dat branden moeten worden geblust, morsingen op het water worden ingedamd met drijvende schermen, een zinkend schip naar de kant wordt geduwd en een waterscherm in de lucht wordt gelegd bij gaslekken. De stalen Rotterdam Port Authority 16 (RPA16) is bijna 31 meter lang en ruim 8 meter breed. Bij een maximale belading is de diepgang ongeveer 2,5 meter. De manoeuvreer-eigenschappen van het vaartuig zijn van een hoog niveau. Dat moet ook wel wanneer deze blusboot vanuit een blusarm van 16 meter boven de waterspiegel een immense waterstraal zo'n 150 meter verder moet laten neerkomen. De bluskanonnen aan boord van een RPA kunnen wel 30.000 liter water per minuut spuiten!

 

Nieuw kastensysteem

Voor al deze handelingen is goede bepakking nodig in praktische kasten. Terwijl de blusboten een technische facelift krijgen met onder meer hybride systemen, worden ook de oude kasten, die in 2002 zijn geplaatst, vervangen.

 

plattegrond RPA16 met tekening.jpg

 

In 2019 is in de eerste blusboot een nieuw systeem geplaatst. Bij Kenbri Dedemsvaart worden de kasten volledig op maat gemaakt en opgebouwd, van RVS en aluminium, zodat op locatie alles redelijk plug en play is. Ook de rolluiken worden pas gemaakt, tevens is er een gedeelte voor ademluchthouders, - beugels, enzovoort. Feitelijk alles wat de brandweer nodig heeft, maar dan op een boot. Dit gebeurt in een tijdsbestek van ca. 4 weken.

 

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Daarna gaan de onderdelen en bepakking op transport naar Kooiman in Zwijndrecht.

 

Ter plaatse worden de kasten ingebouwd, verder afgewerkt en pas gemaakt, waarna de bepakking wordt toegevoegd.

 

Deze afbouw vindt plaats in circa 2½ week op de werf. Begin juni 2021 werd gewerkt aan de derde inbouw.

 

De monteurs wrongen zich in allerlei bochten om fraaie, gevulde kasten af te leveren.

 

Resultaat

Een oerdegelijk, bijzonder praktisch nieuw systeem op basis van Rosenbauer met rolbakken, rolluiken en onverwoestbare omkasting.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project of over de diverse bepakkingen die wij kunnen leveren? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.

GA TERUG
Neem direct contact op

Meer weten over Kenbri en onze producten en diensten?

 

Bel ons! Telefoonnummer: 0187 49 35 88

 

Of laat ons contact opnemen